Selasa, 24 Julai 2012

Butter Prown

Alhamdulillah hari ni dah masuk hari ke-4 umat islam berpuasa.. kejap je kan masa berlalu. Ermm hari ni saya nak kongsikan dengan u all semua menu berbuka saya semalam. Butter prown atau udang mentega. Menu ni dah lama sebenarnya nak masak tapi tulah asyik tak sempat jekan.. Oklah meh kita tengok apa bahan-bahan nak masak butter prown ni....


Bahan-bahan
10 ekor udang sederhana besar
2 ulas bawang putih
2 -3 sudu butter
2 biji telur - kuning telur sahaja
Sedikit serbuk kunyit
Daun kari
Serbuk lada sulah - tambahan (dalam resepi takde)
Garam
Minyak masak

Cara-cara
  • Gaulkan udang dengan serbuk kunyit, garam dan lada sulah.
  • Panaskan minyak dan gorengkan bawang putih, udang dan daun kari hingga masak. ketepikan
  • Dengan menggunakan sedikit minyak mengoreng udang tadi.. masukkan butter dan biarkan butter cair.
  • Pastikan minyak dan butter tadi betul-betul panas kemudian matikan api.
  • Tuangkan kuning telur kedalam kuali dan kacau dengan menggunakan garfu hingga kuning telur tersebut lerai.
  • Tapis telur tersebut untuk membuang lebihan minyak. Kemudian baru taburkan atas udang yang telah digoreng tadi.
  • Siap.

3 ulasan:

  1. Waahhh..mcm best je ni,
    nanti naik lah berat badan tu..hihi

    BalasPadam
  2. Cik Ma
    Ak ahh... memang lemak berkrim + kolestrol lagi...

    BalasPadam