Isnin, 16 Julai 2012

Ikan Masak Kicap Versi Berkuah

Masakan lagi... hihihi... jangan marah ye.. walaupun ni bukan blog masakan.. tapi saje je kan nak post bolehkan.....:)) dah dekat-dekat nak puasa ni rajin pulak post pasal masakan kan. Saya boleh dikatakan dalam seminggu mesti ada hari yang boleh dikatakan malas nak masak... malas ni bukan pe... sebenarnya dah blur pikir menu pe nak masak kan... setiap minggu asyik ulang menu tu jekan nak masak.. macam takde menu lain dah...hihihihi. kadang-kadang boring gak kan. Oklah kali ni saya nak kongsi menu simple gak dan yang penting mudah disediakan dan sedap. sedap ke??

Ini dia Ikan Masak kicap berkuah... ermm biasanya orang masak kicap mesti pekatkan... tapi bagi yang saya, saya suka yang berkuah... klu makan tak berkuah jawabnya memang tak jalanlah.. Biasalahkan lain orang lain stay dia. Ok meh kita tengok menu biasa-biasa saya ni...


Bahan-bahan

2 ekor ikan kembung
1/2 biji bawang besar - potong bulat
1/2 biji bawang besar - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci halia - dihiris halus
1 biji cili merah - nak pedas tambah cili api. ( mcm saya anak2 nak makan so tak letak cili api)
2 s/b kicap
Sedikit serbuk lada hitam
Sedikit serbuk kunyit
Air
Garam
Serbuk perisa

Cara-cara
  • Ikan dikelar kiri dan kanan. lumurkan ikan dengan serbuk kunyit dan garam. Kemudian goreng separuh masak (nak garing pon blh- ikut suka)
  • Tumiskan bahan yang ditumbuk, halia dan cili merah sehingga kekuningan/ naik bau. kemudian masukkan sedikit air.
  • Kemudian masukkan kicap dan serbuk perisa.
  • Masukkan ikan dan biarkan ikan sebati dengan kuah kicap tadi.. tutup api.
  • Siap.

1 ulasan: