Isnin, 25 Jun 2012

Pengalaman Penyusuan Susu Ibu

Alhamdulillah inilah pengalaman yang bermakna dalam hidup saya... pengalaman yang sukar diungkap dengan kata2... Pengalaman berjaya menyusukan batrisyia sepenuhnya tanpa susu formula selama 1 tahun 6 bulan... Walaupun tak berjaya mencapai umur 2 tahun tapi sy tetap bersyukur krn diberikan kesempatan dan peluang untuk menyusukan batrisyia...

Walaupun saya mempunyai 3 anak... tapi menyusukan batrisyia adalah yg paling lama berbanding abg-abgya yang hanya berjaya menyusu badan selama 3 bulan sahaja.... Masa 6 bulan pregnantkan batrisyia saya mmg suka sangat baca pasal penyusuan ni.... nak kata kebetulan pon tak jugaklah kan tapi tulah... u all bayangkan time saya mengandung tu boleh dikatakan setiap majalah ada je info pasal penyusuan ni... sedikit sebanyak hal ni banyak mempengaruhi saya... Dalam hati saya ni kadang2 tu terdetik jugaklah " kalaulah saya dapat menyusu mcm mereka kan best"...huhuuhu... walaupun dalam hati tak pernah berniat pon nak menyusu anak selama yang ibu2 kat luar sana berjaya buatkan.... Bagi saya klu setakat dapat menyusu selama 6 bulan pon kira dah oklah kan..

Tapi tulah kita hanya merancang tapi Tuhan yang menentukan segalanya.... tanggal 30/9/2010 saya selamat melahirkan baby girl... baby girl yang dinanti-nantikan dalam keluarga kami..... Mungkin kerana terlampau excited dapat anak ppuan agaknya... saya tanpa sedar dapat menyusu batrisyia sepenuhnya selama 2 bulan dalam tempoh berpantang tu.... n nak dijadikan cerita time saya nak masuk keje lagi 2 minggu baru saya sedar yang saya belum ajar anak saya guna botol + minum susu formula... so my husband belikan susu formula untuk batrisyia... tapi batrisyia ni mcm tak serasi pulak dengan susu formula... bayangkan dalam 2 mgu tu 3 susu formula dicuba.... semuanya mcm tak blh terima... Masa mula2 bagi mmg dia akan minum elok... n 10 minit kemudian dia akan muntah lebih dari yang diminum... so mcm kesian gak kan... so terpaksalah jugak bagi susu badan balik... u all bayangkanlah kan time tu mmg tak terpikir langsung untuk buat stok untuk bagi kat taska ke ape kan..... dengan pengetahuan tentang penyusuan yang mmg ZERO time tu... so masa tu mmg tawakkal jelah.... 

Bulan pertama masuk keje mmg kelam kabut... dahlah taska anak jauh... dengan kejar masa nak pam kat opis lagi pahtu tengahari hantar kat taska pulak nak top up utk ptg......Ermm kiranya hampir 2 bulan jugaklah saya terpaksa pergi ke taska time tengahari untuk hantar susu kat batrisyia tu.....Ya Allah masa tu mmg sabar jelahkan .... Alhamdulillah 3 bulan berikutnya saya berjaya simpan stok sikit demi sikit.... Dalam pada itu saya banyak belajar mengenai penyusuan susu ibu kat internet.... selain join group KUMPULAN IBU2 MENYUSU... dalam group ni saya banyak menimba ilmu dengan ibu2 yang lain... Alhamdulillah mereka banyak membantu.... Bab kata orang nak menyusu anak hingga 2 tahun ni bukan perkara mudah... nak2 bagi ibu yang bekerja mcm saya.... masa memang kena pandai jaga... ermm selain tu banyak juga ujian dan dugaan yang terpaksa diharungi.

Ujian  pertama yang terpaksa saya lalui ialah bila Batrisyia disahkan ada Eczema... untuk baby eczema biasanya mereka tak boleh nak terima susu formula... mcm batrisyia dia mmg alah protein lembu...  so mmg tak blh minum susu formula yang ada protein lembu.... Oleh sebab itu ia menjadi satu permulaan untuk saya menyusu batrisyia sepenuhnya tanpa susu formula.... Ujian ke 2 datang lagi bila mana peti air kat rumah pulak rosak... banyangkan masa tu stok yang ada sebanyak 20botol x 4oz (bagi saya banyak jugaklah ni) mencair dan rosak .....ditambah pula apabila batrisyia terpaksa dimasukkan ke wad akibat jangkitan kuman kat paru-paru (banyak kahak kat dada) selama 5 hari.... .... Masa ni saya memag hampir give up... pikir mana nak buat stok susu dengan peti air yang rosak... mana nak menjaga batrisyia kat hospital kemudian dengan my husband yang suruh bagi susu formula kat batrisyia lagi. Ya Allah.... Bila batrisyia keluar hospital saya kena mula macam awal dulu balik yakni terpaksa berulang ke taska batrisyia untuk top up susu dia.... Alhamdulillah rezeki itu Tuhan yang bagi... saya berjaya kumpul balik stok susu untuk batrisyia.... My husband pon dah belikan peti ais baru.... walaupun dah semengah org lain punya tapi bersyukurlah sebab ada jugak tempat nak simpan susu tu kan...

Dugaan bukan setakat itu sahaja.. pernah saya diuji apabila susu badan mula berkurangan.... masa ni pon saya hampir give up lagi... bayangkan setiap kali pam hanya dapat 1-2oz sahaja...sedangkan anak saya minum 4x4oz satu hari... Segala petua yang orang bagi semua saya try.... Selain berdoa dan bertawakkal kepada Allah s.w.t.... Alhamdulillah Allah itu maha adilkan... bila mana klu niat kita itu betul, maka mudahlah Allah s.w.t bagi jalannya..... Masa join Kumpulan Ibu2 Menyusu ini saya banyak jugak dengar masalah mummy2 kat situ yang mana husband yang sokonglah, kena ejek ngan kawan2 lah, MIL tak sukalah dan macam2 lagilah... Tapi tulah yang penting nak berjaya dalam sesuatu perkara  niat tu kenalah betul.. InsyaAllah....

Alhamdulillah kini saya boleh senyum, bila mana saya dah berjaya menyusukan batrsiyia hingga berumur 1 tahun 6 bulan.. walaupun tak sampai usia 2 tahun tapi saya tetap berbangga sebabnya itu adalah tanda kejayaan saya.... kejayaan yang tak pernah saya impikan selama menjadi seorang ibu..... Alhamdulillah...


Nota : Sekadar berkongsi, lain orang lain pengalamannya....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan