Jumaat, 8 Jun 2012

Balasan Sikap Redha

Keredhaan akan mendatangkan ketenangan, kedamaian, kekuatan hati dalam menghadapi keraguan, begitu juga dalam menghadapi berbagai-bagi masalah yang bertindih-tindih dan yang muncul bertubi-tubi. Hati yang redha akan yakin sepenuhnya kepada janji Allah dan Rasul-Nya. Hati orang seperti ini seolah-olah dibisikkan suara:

"inilah yang telah dijanjikan Allah dan Rasul-Nya kepada kami dan benarlah (apa yang telah dijanjikan) Allah dan Rasul-Nya".Dan (angkatan tentera musuh yang mereka lihat) itu tidak memberi sebarang kesan kepada mereka selain daripada menambahkan iman dan penyerahan diri mereka bulat-bulat kepada Allah".
(Surah Al-Ahzab : 22)

Sebaliknya, tidak menerima akan membuatkan hati tidak tenang, ragu dan cemas, tidak gigih, sakit hati dan bergelorak. Hati menjadi bergejolak dan terganggu, seolah-olah di dalamnya ade suara membisikkan :

" Allah dan Rasul-Nya tidak menjanjikan pada kami melainkan tipu daya".
(Surah Al-Ahzab : 12)

Orang-orang yang mempunyai hati seperti ini akan mengakui kebenaran jika datang kebenaran, dan akan berpaling jika mereka dituntut untuk memenuhi tugas mereka. Apabila mereka diberi kebaikan maka mereka akan merasa tenang, tetapi ketika diuji maka mereka akan berubah menjadi susah hati. Mereka akan rugi du dunia dan di akhirat.

Sesungguhnya keredhaan itu akan memberi ketenangan, sesuatu yang paling berharga. Kerana ketenangan akan membuat hati kuat, keadaan terkawal, dan hati menjadi jernih. Dan tidak menerima hanya akan menjauhkannya dari ketenangan itu, jauh dekatnya bergantung pada besar kecilnya rasa tidak puas hati terhadap keadaan. Apabila ketenangan itu hilang maka dengan serta merta kegembiraan, rasa aman, dan kedamaian hidup juga akan lenyap. Dengan demikian bermakna bahawa nikmat terbesar yang Allah berikan kepada hamba-Nya adalah ketenangan di hati. Dan bagaimana ia boleh diperolehi? sudah tentulah dengan keredhaannya kepada Allah bagaimanapun keadaan yang meliputinya.

"KETENANGAN JIWA TIDAK AKAN TERCAPAI DENGAN MENENTANG QADAR DAN MELAWAN QADHA".




Sumber : La Tahzan



Tiada ulasan:

Catat Ulasan