Khamis, 25 Oktober 2012

Puding Trifle

Assalamualaikum.. Salam pagi khamis semua. "___" ... Alhamdulillah hari ni saya nak kongsi dengan u all semua resepi puding trifle yang sangat senang dan mudah yang amat.hihihihi  Sorilah orang lain dah lama bertrifle... saya ni baru terkedit-kedit nak buat ekk... hahahha memang ketinggalan keretapi betulkan... Puding ni saya buat untuk bawa balik ke terengganu sempena raya haji nikan... Saja nak bagi adik-beradik merasa...:) Resepi ni saya dapat dari Resepimudah.com.... mohon CnP ye tuan resepi untuk kongsi kat blog saya ni...

 Sumber : Resepi Mudah klik
Olahan : qaseh-noor.blogspot.com


Bahan-bahan
  • 1 kek swiss role
  • 1 tin buah koktail
  • 1 kotak kristal jelly jenama nona.perisa strawberi
  • 1 tin susu cair
  • 1 tin air ( gunakan tin susu cair tadi )
  • 7 sudu besar gula pasir- saya kurangkan kpd 4 sudu besar sahaja
  • 4 sudu tepung kastard

LAPISAN  PERTAMA :
  1. potong kek swiss role anggaran 1.5 cm tebal dan susun dalam acuan.
  2. tuang air fruit coktail ke atas swiss role hingga basah.
  3. ketepikan dulu.
LAPISAN KEDUA :
  1. 1 tin susu cair , 1 tin air , 7 sudu gula di masak atas api yang sederhana.
  2.  bancuh 4 sudu tepung kastard dengan 1/2 gelas air.
  3.  bila susu mendidih, kecilkan api, kemudian masukkan bancuhan tepung kastard tadi.
  4.  masak hingga likat.
  5.  kemudian,tuangkan keatas lapisan pertama tadi.
LAPISAN KETIGA :
  1.  taburkan buah koktail ke atas lapisan kedua tadi.
LAPISAN KEEMPAT :
  1. sediakan jelly mengikut arahan di kotak.
  2. tunggu sejuk sedikit, baru tuang ke atas lapisan ketiga.
  3. masukkan dalam peti sejuk selama beberapa jam.
  4. Siap untuk dihidang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan